مشخصات و تیپ های کلید های مینیاتوری

کلید مینیاتوری چیست؟

کلید های مینیاتوری و یا در اصطلاح مهندسی, MCB ها (miniature circuit breaker) کلید هایی هستند که در مقابل جریان اضافه حساس می باشند و به سرعت مدار را قطع می کنند و به عبارتی این کلید ها نسبت به تحمل جریان اولیه و اضافه بار سریعاً عکس العمل نشان می دهدند و برق را قطع می کنند.

مشخصات روی کلید مینیاتوری و جریان هایی که روی کلید نوشته شده است

در کلید ها ی مینیاتوری دو نوع جریان مطرح است:

۱ جربان لحظه ای

۲ جریان نامی

جریان لحظه ای : یا قابلیت قطع اتصال کوتاه روی کلیدها, جریانی نسبتاً بزرگ نوشته شده مانند ۶۰۰۰ یا ۳۰۰۰ و معمولاً این عدد در یک کار مستطیل شکل قرار دارد، جریان لحظه ای به جریان گفته میشود در یک لحظه ( کمتر از یک ثانیه ) کلید توانایی قطع این جریان را دارد بدون اینکه آسیب ببیند.
حداقل این جریان در کلید های مینیاتوری معمول 6KA است. کلید های 10KA و 16KA نیز با قیمت هایی بالاتر در بازار موجود هستند.

جریان نامی: به جریان به اصطلاح ترمیک یا حرارتی گفته میشود که عبور از آن به مدت مشخصی باعث عمل کردن کلید و قطع مدار میشود. یک کلید باید قابلیت قطع سطح اتصال کوتاهی چندین برابر بزرگتر از جریان نامی خود را داشته باشد (حتی تا 100 برابر)

مشخصات روی کلید مینیاتوری و تیپ کلید های مینیاتوری:

بر روی کلید های مینیاتوری حروف واعدادی نوشته شده است مانند: (c6) که c تیپ کلید و ۶ جریان نامی (حد اکثر جریان مجاز) کلید می باشد.

تیپ های معمول و پرکاربرد کلید ها عبارتند از : تیپ B تیپ C تیپ D

در واقع این تیپ ها بیانگر منحنی عملکرد کلید در حالات مختلف است که در سازنده ها ارائه میکنند. شکل بالا مربوط به MCB های برند هیوندایی کره میباشد.

تیپ B : این کلید ها مخصوص روشنایی می باشد که به سرعت در مقابل جریان اضافه عکس العمل نشان می دهد، این کلید ها به کلید های تند کار نیز معروف هستند

تیپ C : این کلید ها برای راه اندازی موتور هایی که توان کم داشته و جریان راه اندازی بالایی ندارند مورد استفاده قرار می گیرند مانند موتور کولر های گازی یا پمپ ها آب خانگی

تیپ D : از این کلید ها برای موتور های با جریان هجومی بالا که جریان راه اندازی بالایی دارند استفاده می شود، این کلید ها تحمل جریان لحظه ۱۰ تا ۱۴ برابر جریان نامی خود را دارد این کلید ها کند کار هستند.

زمان قطع تیپ کلید ها به ترتیب از سریع ترین، عبارت است از : D –  C – B

جریان نامی ( رنج) کلید های مینیاتوری برای استفاده به شرح زیر می باشد:

۲/۴/۶/۱۰/۱۶/۲۰/۲۵/۳۲/۴۰/۵۰/۶۳

پس در واقع تیپ کلید بیانگر واکنش کلید به میزان جریان عبوری از آن در واحد زمان گفته میشود.