آمار برق گرفتگی ایران در 14 سال گذشته

با اینکه در چند سال گذشته افزایش آمار مرگ و میر ناشی از برق گرفتگی در کشور نداشته و بالاترین رکورد ایران در این زمینه به سال 89 بر می گردد اما همچنان این آمار بسیار بالاست.

تعداد برق گرفتگی در کشور ما در یک دهه گذشته افزایش قابل توجه پیدا کرده است ولی در چند سال گذشته از شیب زیاد آن کاسته شده و رو به کاهش است. سال 1389 و سال 1392 بیشترین برق گرفتگی در کشور ایران رخ داده است که در این دو سال 750 نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

به گزارش برق نیوز، برق گرفتگی از عوامل شایع مرگ و میر در کشور ماست. هر ساله تعداد زیادی از هموطنانمان جان خود را در این راه از دست می‌دهند. آمار ارائه شده نشان از روند صعودی این آمار در دهه 80 در بخش برق دارد اما متاسفانه برنامه مشخص و آموزش مناسبی برای کاهش آمار برق‌گرفتگی وجود ندارد.

هنوز هم به خاطر عدم رعایت مسایل ایمنی شاهد از دست دادن عزیزانمان خواهیم بود و این در حالی است که در کشورهای اروپایی یا آمریکایی و … که به صورت اصولی و فقط توسط متخصصین برقی، فعالیت های برقی خود را انجام می دهند این آمار به مراتب پایین تر است.

عوامل متعددی وجود دارد که ما شاهد اینچنین آمار بالایی هستیم. از جمله موارد مهم در مرگ و میر ناشی از برق گرفتگی می توان به عدم حفاظت مناسب تجهیزات و تاسیسات برقی، عدم رعایت اصول ایمنی، استفاده غیر مجاز از برق، سرقت سیم و کابل برق و همچنین انجام امور برقی توسط مردم عادی اشاره کرد.

با رعایت نکات ایمنی, استفاده از کلید های نشت جریان, اجرای همبندی در ساختمان ها و تاسیسات الکتریکی میتوان این آمار را با شیب بسیار زیادی کاهش داد.